Petra Finy "Biała księżniczka i Złoty Smok"


Petra Finy jest autorką węgierską, ale jej opowieść o księżniczce Bai została osadzona w chińskich realiach. Być może dlatego, że tylko na Dalekim Wschodzie coś takiego mogłoby się przydarzyć, a pewne postawy, o których napiszę niżej, są możliwe tylko tam.

Księżniczka Bai ma twarz „białą jak ryżowy krochmal” i, mimo że jest przecudnej urody, niestety stanowi to jej przekleństwo. Bo choć na dworze chińskiego cesarza wszystkie damy bielą twarz, to jednak dla każdego mężczyzny istotna jest świadomość, że pod warstwą pudru znajduje się skóra równie żółta jak ich własna. Biała księżniczka cierpi z powodu swojej inności. Z pomocą przychodzi Złoty Smok, który zaprowadza ją w kilka miejsc, gdzie dziewczyna powinna odnaleźć oblubieńca.


Opowieść Petry Finy bardzo mnie zdumiała i sprawiła, że zachwyciłam się jej przekazem. Bo kiedy bohaterka odnajduje swojego Białego Księcia, okazuje się, że jest w nim ciemność, że pielęgnuje on w sobie nienawiść „do przeciętnych i zwykłych”.

Czym prędzej wskoczyła na grzbiet smoka i w rozpaczy szepnęła mu do ucha: 
- Zabierz mnie, proszę, do Mistrza Smoków. 

Niesłychane, prawda?! Odrzucić miłość, ponieważ w oblubieńcu jest ciemność. Skazać się na samotność, bo bratanie się ze złem zwyczajnie nie wchodzi w rachubę. Cóż to za nauka – można zapytać? Nie jesteśmy przywykli do tego, żeby tak wyraźnie odrzucić bycie z człowiekiem, który żyje w grzechu. Cóż to jest w ogóle ta ciemność?

Absolutnie wyjątkowa książka! Jedna z tych, które stoją na pierwszym miejscu w mojej osobistej liście książek ważnych i mądrych!


Tekstowi Petry Finy towarzyszą ilustracje Mari Takács, o których trudno byłoby nic nie napisać. Moja córka, kiedy otwarłam pierwszą stronę z obrazkiem przedstawiającym Bai, zawołała zachwycona: „Wow, ale ona piękna”:) W ilustracjach Takács jest i tajemnica, i emocje, zostały wydobyte dzięki zbliżeniem i niepełności (ukazany tylko fragment twarzy). Stroje postaci pokryte są orientalnymi zdobieniami, które przykuwają wzrok i autentycznie zachwycają.



 Możesz kupić tutaj: Biała księżniczka i Złoty Smok 

Ilustracje: Mari Takács
Oprawa: Twarda
Ilość stron: 24
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Namas
ISBN: 9788362537068

Komentarze