Oldřich Růžička „Ale jazda! Historia samochodu”


Tłumaczone w ostatnim czasie przez Bajkę na polski książki (z Czech?) charakteryzuje ogromne nagromadzenie szczegółów, brak linearnej fabuły i specyficzne poczucie humoru (w zasadzie są to po prostu humorystyczne wtręty jakiegoś dodatkowego bohatera-komentatora, który spaja całość w jedno). Nie wiem sama, czy mi się to podoba czy nie. Takie książki, jak „Fach, że ach!” czy „Na pokładzie”, to zdecydowanie literatura edukacyjna, która przybliża dane zagadnienia czy też po prostu odpowiada na konkretne zainteresowania dziecka. Jeśli twoje dziecko interesuje się samochodami – z pewnością wciągnie go lektura książki „Ale jazda! Historia samochodu”. Ja od razu nie ukrywam, że wolę kiedy o historii motoryzacji, silnikach opowiada się w ten sposób – „Niezwykłe przygody latającej myszy”.


Co zatem znajdziemy pomiędzy okładkami – ano opowieść o tym, jak człowiek wynalazł koło. Ale zanim miał koło, to były płozy, potem pierwsze wozy ciągnięte przez zwierzęta, aż wreszcie silnik spalinowy… Kolejne rozkładówki rozwijają takie tematy, jak ciężarówki, wyścigi, samochody osobowe czy samochód od A do Z po prostu. Młody fan motoryzacji znajdzie więc tutaj wszystko, co potrzeba. Jak wspomniałam, nie ma tu jakiejś dłuższej opowieści. Tekst to zbiór notek z datami, nazwiskami, ważnymi informacjami. Żeby nie było zbyt poważnie – i tu mysz, która biega po stronach jak szalona, niczym bolid F1 i komentuje: „Nie przejedź mi ogona!” czy „To będzie wyścig mojego życia!”. Po stronicach pałęta się młodzieniaszek, który pozostaje w zachwycie: „Zdumiewająca maszyna!”, „Ale fura!”. Oczywiście obrazy przedstawiające samochody są dość wierne oryginałom.


Moje szkolne dzieci mają w ramach zajęć od czasu do czasu przygotować prezentację jakiejś książki. Marta nigdy nie ma problemu z wyborem książki i prezentować mogłaby codziennie. Janek natomiast lubi piłkę nożną i nie przepada za czytaniem dłuższych tekstów. Dlatego „Ale jazda!...” to książka w sam raz dla chłopaka jak on – męski temat, nieprzegadana, wystarczająco tekstu i ilustracji. Polecamy!




Oprawa: Twarda
Rok wydania: 2016
Wydawnictwo: Bajka
ISBN: 978-83-65479-06-8

Komentarze

  1. Ciekawa propozycja, choć ja też wolę innego typu książki :-) Te mi się kojarzą z taką encyklopedią dla dzieci :-) Mojemu synowi zapewne by się spodobała :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie opisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz