Będę miał braciszka! (książki oswajające)

Twój maluch już wkrótce będzie miał rodzeństwo i boisz się, jak przyjmie ten fakt. Próbujesz go oswajać z problem – opowiadasz o dziecku, pozwalasz, by malec głaskał i całował brzuszek. Tak naprawdę Twój brzdąc nie wie, z czym wiąże się posiadanie brata czy siostry. Ponieważ to dla niego coś nowego – boi się. Zrozumieć temat pozwolą mu książki, które podejmują tę tematykę. Czytajcie wspólnie i rozmawiajcie.

Włodzimierz Fijałkowski, Roksana Jędrzejewska-Wróbel Oto Jestem!

Naprawdę świetna rzecz! Pozwala dziecku „zobaczyć”, jak w brzuszku mamusi rozwija się jego rodzeństwo. Na kolejnych stronach czytamy, co zmieniło się od ostatniego razu (tydzień po tygodniu) u maluszka. A opowiada nam brzdąc, który za czas jakiś dopiero ma przyjść na świat. Ma poczucie humoru i nie może się doczekać, kiedy zobaczy całą rodzinkę.

„Mam już imię! Wczoraj wieczorem tata przyniósł do domu strasznie gruby kalendarz i cała rodzina zastanawiała się jak mnie nazwać. Biedna mama upierała się przy Natalii. Nie wie, że jestem chłopcem! Tacie podobał się Jan i Kacper, a Zuzia koniecznie chciała mnie nazwać Baltazar, bo właśnie czyta książkę o przygodach Baltazara Gąbki. W końcu jednak wszyscy zgodzili się na Wojciecha. Tak nazywa się mój dziadek, tata taty. A więc... jestem Wojtek! Okazało się, że to bardzo przyjemnie mieć imię. Skoro już wiem, kim jestem, nie będę chyba dłużej czekał. Zwłaszcza, że tu zrobiło się naprawdę okropnie niewygodnie...”

Wspólna lektura książki prof. Fijałkowskiego daje okazję, by rozmawiać i rozwiewać dziecięce obawy. To też świetny moment, by szczerze opowiedzieć dziecku o cudzie poczęcia, rozwoju i narodzinach dziecka. Bez ogłupiających teorii o bocianie, bez wstydu i krępacji. Jeśli nie wiemy, jak z dzieckiem rozmawiać o seksie, ta książka da nam właściwy język i sensowne tematy.

Warto czytać także:
Betina Gotzen-Beek, Christine Merz Natalka będzie miała rodzeństwo
Anne Civardi To Nic Strasznego. Będę Mieć Rodzeństwo
Eva Wenzel-Bürger, Liane Schneider Zuzia i nowy dzidziuś
Gilbert Delahaye, Marcel Marlier Martynka i braciszek
Bourgeois Paulette, Clark Brenda Franklin czeka na siostrzyczkę, Franklin będzie starszym bratem
Roncaglia Silvia Będę miał braciszka
Denise Chabot Miś Remiś jest zazdrosny
Jean i Gareth Adamson Tosia i Tymek i małe dziecko
Tony Kenyon Cześć! Mówi miś Olo
Astrid Lindgren Ja też chcę mieć rodzeństwo
Agnes Vandewiele, Marie-Laure Viney Narodziny. Pytania i odpowiedzi dla 3-6 latków
Elżbieta Zubrzycka Będziemy mieli drugie dziecko. Magia serca i miłości
Agnieszka Frączek Jeśli bocian nie przyleci, czyli skąd się biorą dzieci

Komentarze