Ashley Wood "Origami. Przewodnik po sztuce składania papieru"


Oryginalny tytuł książki, o której chcę opowiedzieć, to The Origami Artist's Bible. Rzeczywiście to, co mam przed sobą, to swoista biblia dla zainteresowanych origami, zawiera wszystko, czego potrzeba, aby zostać mistrzem. Jestem pewna, że niemal każdy chociaż raz próbował swoich sił w sztuce składania papieru. Ta pozycja może posłużyć początkującym w rozpoczęciu przygody z origami.

Papierowy żuraw stał się znakiem rozpoznawczym origami. Ale czy wiedzieliście, że stał się również symbolem pokoju? Wzruszającą historię dwunastoletniej Sadako Sasaki, która zachorowała na białaczkę po zrzuceniu bomby atomowej na Hiroschimę, czytamy we wstępie. Dziewczynka składała senbarazu (tysiąc papierowych żurawi połączonych nicią) z tą intencją:

Na twoich skrzydłach
napiszę: pokój;
będziesz leciał
przez świat, aby
żadne dziecko
nie musiało
już umierać
w ten sposób.

Ashley Wood podzieliła swoją książkę na dwie części – pierwsza zawiera opisy (konkretne, nieprzegadane) rodzajów papieru, podstawowych technik składania, narzędzi. Podaje także bazy origami. Druga część z kolei zawiera już projekty – pudełek, zwierząt, kwiatów, zabawek na choinkę. Każda z propozycji została krótko opisana (kto jest autorem projektu, ciekawostki), a następnie przedstawiono, jak krok po kroku wykonać dany wzór.

Książka ma postać skoroszytu. Ostatnia strona jest otwierana (przedstawia bazy origami oraz objaśnienia symboli) tak, aby można było z niej korzystać podczas składania modeli. Poza tym Origami zachwyca bogactwem wzorów papieru, kolorami... Od samego oglądania człowiekowi gęba się śmieje. Ułożyłyśmy z córką kilka modeli (przy okazji zauważyłyśmy, że projekt motyla zawiera błąd dotyczący wymiarów papieru; mam nadzieję, że podobnych wpadek w całej książce już nie ma), które stoją sobie dumnie na półce.

Warto uczyć dzieci sztuki składania papieru. Po pierwsze, doskonali pracę palców. Po drugie, uczy odczytywania instrukcji i stosowania się do wskazówek. Po trzecie, kształci wyczucie estetyki. A po czwarte, wycisza:)

Możesz kupić tutaj: Origami

Oprawa: oprawa twarda
Ilość stron: 192
Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Arkady
Wymiary: 16.5 x 20.5 cm
ISBN: 978-83-213-4650-2

Komentarze

  1. Jako dziecko bardzo chciałam zająć się origami. Koleżanka miała nawet książkę i ostro z niej trenowałyśmy, ale nie przypominam sobie, aby cokolwiek udało mi się kiedyś złożyć. Od dziecięcia byłam tak niecierpliwa, że nawet układanie puzzli czy klocków musiałam sobie dawkować, bo tak szybko się nudziłam. Że nie wspomnę o nerwowości - jestem pewna, że jak składanie mi nie szło, zgniatałam papier i rzucałam do kąta rozjuszona (: Może teraz lepiej mi pójdzie, nawet rozejrzę się za jakimiś instrukcjami - choćby w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam origami i sama mam w domu kilka takich książek ;D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz