Alicja Ungeheuer-Gołąb "Dookoła Ciebie"

 

W tomie wierszy Dookoła Ciebie znajdziemy wiersze i lepsze, i słabsze. Autorka pisze świetnie, kiedy nie trzyma się regularności – gdy nie rymuje, gdy wersy są różnej długości. Wtedy jakby dostaje skrzydeł i po prostu zaczarowuje świat. Tego przykładem może być choćby wiersz O wiośnie.

Dzisiaj zobaczysz wiosnę,
jak rośnie,
jak się w łodyżce trawy podnosi,
jak się chwieje,
i w deszczu pięknieje.
Wiersze, w których głos oddaje dziecku, a zatem i te, w których stawia na rymy, kuleją. W trakcie czytania odbiorca daje sie ponieść rytmowi utworu i rozpędza się, aby – najczęściej w finalnym wersie – po prostu się przykro potknąć. Zresztą wiersze te są jakby wymuszone, pisane pod dyktando rymu, a zatem i brakuje im polotu. Niektóre fragmenty wierszy są wręcz niedopracowane. Może trzeba było poczekać jeszcze z ich publikacją. Może gdyby poleżały chwilę w szufladzie, autorka miałaby czas, aby je doszlifować.
Taki dziwny (jego budowę wymusił rym jest-pies) wiersz to według mnie Portret przyjaciela.

To jest portret mojego przyjaciela.
Mojego przyjaciela to jest portret.
Portret mojego przyjaciela to jest.

Mama mówi, że przyjaciół ma się wielu,
ale ja mam jednego.

To mój PIES.

Całkowicie nieudane są ilustracje do tekstu. Jaskrawe, komputerowe, sztuczne, bez pomysłu. Napis na okładce jest nieczytelny. Ja bym komuś za coś takiego nigdy nie zapłaciła.

Możesz kupić tutaj: Dookoła Ciebie

Ilustracje: Magda Kapela
Oprawa: Miękka
Ilość stron: 48
Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Skrzat
Wymiary: 24.0 x 16.0 cm
ISBN: 9788374376198
Dołączono płytę CD.

Komentarze