Małgorzata Strzałkowska "Leśne Głupki i Coś"


Leśne Głupki są naprawdę trochę tego…


- No i co tam?
- Co tam? A – nic.
- To jak u mnie, mój złociutki!
- Też nic?
- Też nic. Po staremu –
ciepło, ładnie, słonko świeci…
- Właśnie… A jak deszczyk pada,
to popada i przeleci…

Albo to: 

- Co tu wsiałeś?
- Koper wsiałem!
- Podlewałeś?
- Podlewałem.
- Pojąć tego wprost nie umiem…
- I ja tego nie rozumiem!
- Ile na to siły trzeba,
by wyrosnąć tak do nieba!
- Ile pracy, ile mocy,
by wystrzelić, niczym z procy!
Nieco te dialogi przypominają mi te wzięte z Rejsu – „O koń… krowa…” :) Rozmowy Leśnych Głupków bazują na podstawowych doświadczeniach związanych z obserwacją i doświadczaniem świata. Dla niektórych mogłyby się wydawać zdecydowanie głupie czy prostackie. Jednak jest w nich taka pierwotna radość wynikająca z faktu, że się jest i że jest też jeszcze Coś. Można na przykład leżeć sobie na kwiatku i marudzić, że pszczoła brzęczy za uchem, ale przecież można też – jak jeden Leśny Głupek – „podziwiać świat od spodu”. Jak mówi Pismo na jednym miejscu: „Błogosławieni ubodzy duchem…” i na innym: „zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom”. Bo rzeczywiście można zabiegać o sprawy świata tego i się spinać, i zamartwiać i koniec końców być wiecznie niezadowolonym. Ale można też prościej – cieszyć się z rzeczy zwyczajnych, z każdej chwili, ot, jeść smaczne konfitury, gdy za oknem szaro, buro. Ha, do takich refleksji mnie Leśne Głupki skłoniły:)

Osobną uwagę trzeba poświęcić ilustracjom. To „kolaże autorki wyklejane we wtorki”. Są bajecznie wprost kolorowe, przykuwają oko i stanowią trochę zagadkę – można tu odgadywać, w co lub z czego został Leśny Głupek przyodziany.

Afirmacja świata, pochwała prostoty, kolaże odautorskie – jakoś bardzo mi to przypomina twórczość Wisławy Szymborskiej. Jeśli kiedyś Wasze dzieci będą sięgały po twórczość Noblistki i się w niej rozsmakowywały, to właśnie dlatego, że położyliście Leśnymi Głupkami pod to fundament:)

Możesz kupić tutaj: Leśne Głupki i Coś 

Oprawa: Twarda
Ilość stron: 48
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Bajka
ISBN: 9788361824367

Komentarze

Prześlij komentarz