Tomasz Elbanowski „Królowie Polski i książęta w wierszykach”

 


Tomasz Elbanowski – ojciec dziesięciorga dzieci – który swego czasu stał się twarzą walki z obowiązkiem szkolnym sześciolatków, przedstawia nam się dzisiaj jako autor książek dla dzieci. Ponieważ w edukacji domowej akurat skupialiśmy się na historii, a tej sama uczyłam się w szkole właśnie z wierszyków sławetnych T-raperów znad Wisły, uznałam, że zapoznanie się z propozycją Elbanowskiego jest obowiązkowe dla nas.

Książka „Królowie Polski i książęta w wierszykach” skonstruowana została w ten sposób, aby skorzystać mógł z niej z powodzeniem i przedszkolak, i dziecko w wieku szkolnym. Wpierw wspomniane wierszyki! Właściwie dwuwersy!

„Mieszko I stworzył państwo

i wprowadził chrześcijaństwo”

czy

„Bolesław Śmiały, serce szalone,

zabił biskupa, stracił koronę”.

Właściwie to szkoda, że tak krótko! Miałam nadzieję, że zbliżał się autor będzie pomysłem na książkę do T-raperów. Myślę jednak, że punktem wyjścia i wzorem dla Elbanowskiego były powiedzenia tradycyjne. Myślę, że wielu z nas pamięta (przywołane zresztą w książce): „Za króla Olbrachta wyginęła szlachta) czy „Za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa”. Krótkie, rymowane, wpadające w ucho są też wierszyki Elbanowskiego. Mam nadzieję, że się przyjmą i że nauczyciele wykorzystają je w pracy szkolnej.

Druga część książki to notki poszerzone o każdym władcy. Nie są to jednak suche fakty i encyklopedyczne wykłady. Jest w nich coś z opowieści na dobranoc. Autor snuje historie, jak – wyobrażam to sobie – ojciec dzieciom! Prosto, na zachętę! Ja sama dowiedziałam się czegoś nowego. Kiedy odrywasz fakt, że Bolesław Chrobry jeszcze jako dziecko został oddany na dwór niemieckiego cesarza Ottona II, w tym celu by uniknąć wojny… od razu jasnym staje się talent Chrobrego i zaciekłe umacnianie państwa, zajazd gnieźnieński czy pierwsza koronacja w dziejach Polski. Dla ucznia klasy 5 – wspaniałe dopełnienie nauki!

Trzecia część to oś czasu! Jest ona jednak uproszczona i pokazuje jedynie następstwo w dziedziczeniu tronu. Oś czasu to jednak wspaniałe narzędzie nauki. Wiemy coś o tym!

Całość dopełniają sympatyczne ilustracje Małgorzaty Flis.

Oprawa: twarda

Rok wydania: 2019

ISBN: 978-83-952618-1-7

Wydawnictwo: Tabula Rasa

Komentarze